VVV Ameland: Meer conversies, minder kosten

VVV Ameland: Meer conversies, minder kosten

Ontdek VVV Ameland

Ameland, een avontuurlijk waddeneiland, waar je volop kunt genieten van een heerlijke vakantie. Met de mooiste stranden, diverse accommodaties en uiteenlopende activiteiten laat VVV Ameland je dit eiland van binnen en buiten kennen. Om nog meer gasten op dit veelzijdige eiland te mogen ontvangen, zijn wij aan de slag gegaan met het opzetten van verschillende Google Ads campagnes die we continu blijven bijsturen en optimaliseren. En dat heeft zeker zijn vruchten afgeworpen.

 

 

 

VVV Ameland Strand

Slimme Campagne VVV Ameland

 

Verschillende campagnes

Voor VVV Ameland hebben we zowel display als search campagnes ingezet. Display doen we vooral met affiniteitscampagnes en reMarketing. Binnen affiniteitscampagnes targeten we de mensen die soortgelijke websites bezoeken, zodat VVV Ameland zichtbaar voor de mensen die al interesse hebben in wat zij te bieden hebben. Voor search maken we gebruik van smart campaigns, DSA campagnes en ‘traditionele’ zoekadvertenties.

De ‘traditionele’ zoekadvertenties zijn advertenties waarbij wij keywords instellen waarop wij gevonden willen worden. Wanneer mensen zoeken in zoekmachines als Google en hun zoekopdracht komt overeen met de keywords die wij in gesteld hebben, dan krijgen zij een advertentie van VVV Ameland te zien. Om alle zoekers op te vangen die op gerelateerde keywords zoeken, zetten wij DSA campagnes in. Dynamic Search Ads zijn advertenties die Google automatisch creëert op basis van de content die op je website te vinden is. Zo dient de DSA als een soort catch all campagne, voor zoekers die we anders misschien hadden gemist. 

Tenslotte zetten we slimme campagnes in. Waar je bij reguliere advertenties alles tot in de details al ingesteld moet hebben, wordt dit bij slimme campagnes veel meer geautomatiseerd. Het enige wat wij nog hoeven te doen is de advertentietekst instellen, het budget en het zoekwoord thema en Google doet de rest. Zo kiest Google de zoekwoorden waarop je adverteert, rekening houdend met welk doel je wilt bereiken. Deze zoekwoorden geven weer inzicht in het zoekgedrag zodat jij je campagnes verder kunt uitbreiden en verdiepen. Daarnaast kun je deze inzichten ook gebruiken om je organische resultaten en SEO te verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan content creatie, doordat je beter weet waar en hoe mensen zoeken. Natuurlijk blijven we altijd bijsturen en helpen we zo - waar nodig - Google een handje.

 

Sturen op de kosten per conversie

Binnen elke campagne sturen we gericht op de kosten per conversie. De kosten per conversie zijn de totale uitgaven voor je advertentie gedeeld door het aantal conversies. Super handig inzicht, aangezien het laat zien of de campagne zijn investering waard is.  We hebben maximale kosten hiervoor ingesteld, en zorgen ervoor dat advertenties gemiddeld niet hierboven uitkomen. Zo zorgen we ervoor dat de advertenties en de bezoekers die binnenkomen via deze advertenties altijd winstgevend zijn voor de uiteindelijke conversie: het boeken van een verblijf op Ameland.

 

Conversie-attributie

Naast de kosten per conversie meten we ook de gehele boekingsstraat door. Met conversie-attributie zien we welke kanalen door de doelgroep worden gebruikt tot ze converteren. Zo kunnen we zien in welke mate welk kanaal heeft bijgedragen aan de conversie, en daarmee ontdekken we welke kanalen waardevol zijn en welke niet.

 

Verschuiving van doelgroep

Corona zorgde natuurlijk voor enige opschudding in de boekingen en hoe we advertenties wilden inzetten. Maar gelukkig zijn we hier samen goed bovenop gekomen. We zien dat door onder andere de corona crisis er een verschuiving is gekomen in de doelgroep. Waar Duitsland minder boekingen heeft gedaan, zijn deze ruimschoots gecompenseerd door alle Nederlanders die in eigen land willen genieten van een heerlijke vakantie aan zee.

 

 Strand VVV Ameland

Google Analytics Doelgroep

Resultaat

Na continue optimalisatie, mag het resultaat er zeker wel zijn. Door continu advertenties aan te passen, biedingen te verhogen of verlagen, zoekwoorden toe te voegen en uitsluiten en te variëren in zoektypes zoals exacte match en woordgroepen, hebben we ervoor gezorgd voor een hogere Click Through Rate, een lagere Cost Per Click en lagere kosten per conversie. Zo kunnen we nu met trots zeggen dat de gemiddelde kosten per conversie 40% lager zijn dan de vastgestelde maximale kosten per conversie.

Meer conversies via Google Ads?

Contact Vlinc