Verkopen via Amazon: Jouw producten voor de hele wereld

Verkopen via Amazon: Jouw producten voor de hele wereld

Begin 2020 kwam Amerikaanse internetgigant Amazon eindelijk ook in Nederland als webshop. Hoewel wij als Nederlanders erg gehecht zijn aan ‘onze’ webshops bol.com en coolblue, maakt Amazon zeker kans om the next big thing te worden. Helemaal voor jou als ondernemer is Amazon de ideale plek om je producten te verkopen aan de internationale markt. En in dit blog ontdek je waarom!

 

Wat is Amazon?

Amazon is een Amerikaans e-commercebedrijf die begon met het verkopen van boeken, maar is uitgegroeid tot een volwaardige webshop met artikelen voor werkelijk alles. Naast hun eigen producten, geven ze ook externe bedrijven de kans om hun producten via het platform te verkopen tegen een commissie.

Voor ondernemers die willen verkopen via Amazon, biedt Amazon ook nog een extra service aan: Fulfilled by Amazon (FBA). Met FBA geef je tegen een vergoeding je voorraad over aan Amazon, en deze regelt dan je voorraadbeheer, verzending en retournering van de producten die je via Amazon verkoopt. Natuurlijk kun je er ook voor kiezen om zelf dit allemaal te regelen, in dat geval kies je voor Fulfilled by Merchant (FBM). Oftewel: je neemt zelf al het beheer van je voorraad en de verzending van je producten op je.

Naast een eigen webshop, biedt Amazon onder andere ook videostreamingsdienst Prime, slimme speaker Echo, de Ring videodeurbel, e-reader Kindle en cloud diensten AWS aan.

 

Amazon vs. Bol.com

Zowel Amazon als het in Nederland en België bekende Bol.com verkoopt eigen producten en producten van externe verkopers. Maar waar Bol.com al jarenlang vertrouwen heeft opgebouwd met de Nederlandse en Belgische consument en daarmee een stevige positie voor zichzelf heeft gecreëerd, komt Amazon pas net om de hoek kijken. Toch heeft deze Amerikaanse webshop gigant ook vele voordelen te bieden.

 

Internationale aanbieders

Waar Bol.com alleen bekend is in Nederland en België, heeft Amazon al een wereldwijd bereik. Het grote voordeel hiervan is dat zij producten kunnen aanbieden die binnenkomen vanuit de hele wereld, maar voor jou als ondernemer is het voordeel dat jij je producten ook kunt aanbieden aan werkelijk waar iedereen. Mocht je dus internationale ambities hebben, dan is Amazon zeker wel de juiste plek om je producten aan te bieden.

 

Maandelijkse kosten

Om te verkopen op Amazon moet je maandelijks €39 aan Amazon betalen, maakt niet uit of je wel of niet iets verkoopt. Naast deze fee moet je ook commissie betalen per product die je via Amazon verkoopt. Deze commissie verschilt per productcategorie en ervaring leert dat dit gemiddeld 15% is.

Bij Bol.com hoef je alleen een commissie te betalen over ieder verkocht product. Deze ligt gemiddeld op 12,5%. Bij Bol.com kan het dus zijn dat je goedkoper uit bent, maar bij Amazon is weer het voordeel dat je makkelijk de gigantische Europese markt betreedt.

 

Logistieke partner

We hebben het al eerder gehad over Fulfillment by Amazon. Echter is Amazon niet de enige webshop die de logistiek van je over kan nemen, ook Bol.com biedt deze service aan zijn gebruikers onder de naam Logistiek via Bol.com (LVB). Zo hoef je je bij beide marktplaatsen minder zorgen te maken om de logistieke dingen en meer focussen op het ondernemen.Wij hebben gemerkt dat FBA goedkoper is dan LVB doordat de opslag bij Amazon goedkoper is en het verzenden van Nederland naar het buitenland ontzettend duur is.

 

Adverteren

Zowel Amazon als Bol.com bieden mogelijkheden om je producten extra onder de aandacht te brengen. Bij Bol.com kun je dit doen met behulp van Sponsored Products. Door middel van een Cost Per Click model, oftewel betalen voor iedere keer dat er op je advertentie wordt geklikt, kun je je product als eerste tonen wanneer gezocht wordt naar jouw keyword.

Amazon biedt drie verschillende advertentiemogelijkheden: Sponsored Products, Sponsored Brands en Sponsored Display Ads. Ook bij Amazon betaal je alleen per klik op je advertentie.

  • Sponsored Products: Hiermee kun je tegen betaling je product laten verschijnen tussen en naast de zoekresultaten van Amazon voor een bepaald keyword.
  • Sponsored Brands: Hierbij komen verschillende producten van jouw merk bovenaan de zoekresultaten te staan, inclusief het merk zelf. Het is hierbij wel belangrijk dat je je eigen merk hebt. Als je bijvoorbeeld producten van Unilever verkoopt, dan kan het niet.
  • Sponsored Display Ads: Met Sponsored Display Ads kies je een specifiek product die je presenteert in advertenties binnen en buiten het Amazon platform. Deze worden getoond aan mensen met specifieke interesses die aansluiten op het product waarmee je adverteert.

 

Listing op Amazon

 

Omdat Amazon een gigantisch bedrijf is, heeft het ook nog andere mogelijkheden om je producten aan de man te brengen. Zo kun je gebruik maken van bijvoorbeeld audio ads op Amazon Music, video ads op specifieke Amazon-sites en producten en kun je makkelijk coupons aanmaken die getoond worden binnen en buiten Amazon.

 

Waarom verkopen via Amazon?

Amazon is dus eigenlijk een extra kanaal waar jij je producten op kunt verkopen. En een steeds populairder kanaal onder de Nederlandse consument! Dit biedt webshops meer kansen om zich voor de consument te laten verschijnen. Hieronder geven we een aantal voordelen van het verkopen van je producten via Amazon.

  • Lift mee op de populariteit: Steeds meer mensen beginnen direct te zoeken binnen specifieke webshops als Amazon om producten te vinden. Zoekmachines als Google worden hierbij steeds vaker overgeslagen. Door je producten ook op Amazon te verkopen kom je dus sneller onder de aandacht van de consument. En via Amazon zijn dat er zelfs meer dan 300 miljoen! Ontzettend veel potentiële klanten dus, helemaal als je naast Amazon ook je eigen webshop hebt. Zodra de consument jou heeft gevonden op Amazon, kun je ze op de hoogte brengen van je eigen webshop. Als je klanten hun vervolgaankopen vervolgens via jouw eigen verkoopkanaal doen, hoef je geen commissie meer te betalen aan Amazon.

  • Internationaal: Het platform wordt over de hele wereld gebruikt. Het is daardoor makkelijker om jouw producten op de internationale markt te presenteren en te verkopen.
  • Service uit handen: Een voordeel van Amazon is dat zij ook het voorraadbeheer, verzendingen, retourneren en de klantenservice van je over kunnen nemen. Met Fulfilment by Amazon draag je niet alleen je voorraad over aan Amazon, maar hierdoor komen je producten ook nog in aanmerking voor gratis verzending via Amazon Prime. En dat is weer interessant voor Prime-leden. Je hoeft je dus geen zorgen meer te maken over voorraadbeheer, verzending en retourneren, omdat Amazon dit van je overneemt. Daarnaast kan Amazon ook jouw klantenservice van je overnemen, zodat klanten niet meer bij jou aankloppen met vragen maar direct bij het platform. Dit scheelt jou ontzettend veel tijd.

Helaas is het verkopen via Amazon niet alleen maar rozengeur en maneschijn, er zijn namelijk ook een aantal valkuilen te noemen als je gaat verkopen op Amazon. Denk aan het hebben van voldoende voorraad en het beheren van je voorraad, maar ook het maken van listings met bijbehorende productfotografie en administratieve taken zoals het rekening houden met de buitenlandse btw.

Daarnaast gaat de groeiende populariteit van Amazon gepaard met een gigantische concurrentie en daarmee weer met lage prijzen. Deze prijzen kunnen zelfs zo laag zijn dat jij hier niet tegenop kunt gaan. Helemaal als je kijkt naar de commissie en maandelijkse fee die je aan Amazon moet betalen om je producten ook maar te mogen verkopen via Amazon. Houd er rekening mee dat jij tegen deze concurrentie op kunt boksen en of de producten je via dit platform daadwerkelijk nog iets opleveren, voordat je aan de slag gaat met Amazon.

 

Ga aan de slag met verkopen via Amazon!

Door de nieuwe manier van zoeken is het als webshop essentieel om je producten op marktplaatsen als Amazon te verkopen en hoog in Amazon’s zoekresultaten te verschijnen, zodat ook jij gevonden wordt. Maar hoe doe je dat?

Allereerst moet je natuurlijk een eigen verkopers account aanmaken en producten toevoegen. Maar voordat je een abonnement afsluit met Amazon, is het cruciaal om te kijken of jouw product überhaupt wel gekocht wordt. Je hebt waarschijnlijk al een keer een keyword onderzoek gedaan voor Google, maar Amazon heeft soms weer andere keywords waar jouw producten op gevonden worden en de manier van zoeken kan ook verschillen. Daarnaast is het zoekvolume op Amazon een stuk groter vergeleken met Google als het gaat om aankoop gerelateerde zoekopdrachten. Probeer de keywords die je gaat inzetten voor Amazon zelf te ontdekken of gebruik tools als Jungle Scout.

Als je dan weet dat jouw producten interessant genoeg zijn en je er zeker van bent dat je tegen de gigantische concurrentie kunt opboksen (door bijv. lage prijzen of unieke USP’s te hebben), dan is het nog belangrijk dat je uitzoekt of je aan het eind van de streep nog wel geld overhoudt. Alleen zo weet je of Amazon echt de moeite waard is voor jou en kun je van start gaan met het creëren van je account.

Wij houden hier altijd rekening met de ⅓ regel: verkoopprijs minus de btw en dat delen door 3:

  • ⅓ zijn je FBA (of bij Bol.com de LVB) kosten
  • ⅓ zijn de inkoopkosten
  • ⅓ is je marge

Zit je boven de 33% inkoop, oftewel je koopt iets in voor bijvoorbeeld 50 euro en verkoopt het voor 100 euro (50%), dan gaat het heel lastig worden om iets te verdienen tenzij je echt in grote volumes gaat verkopen.

Belangrijk om te onthouden is dat je als nieuwe seller in Amazon begint met een lage ranking. Net als wanneer je een nieuwe website start en je nog vrij onvindbaar bent binnen Google, zul je binnen Amazon ook niet direct op pagina 1 belanden. Je kunt jezelf omhoog werken door meer te verkopen, reviews te krijgen en natuurlijk door relevant te zijn.

Om dit te starten kun je gebruik maken van een van de vele advertentiemogelijkheden die Amazon te bieden heeft. Zo worden jouw producten tegen een betaling sneller zichtbaar in de zoekresultaten, wanneer gezocht wordt naar relevante keywords. Daarnaast is het grote voordeel van Amazon dat deze ads zo zijn ingesteld dat ze een automatische vertaling kunnen maken van je advertentie zodat je direct ook binnen andere landen je producten kunt presenteren.

Een andere manier om vindbaar te worden tussen de moordende concurrentie is om je product eerst met een gigantische korting aan te bieden. Op deze manier trek je veel klanten naar je toe, wat er weer voor zorgt dat je een hogere ranking krijgt. Zorg er bij deze manier wel voor dat je genoeg voorraad hebt. Als deze op is en kopers daardoor niet meer jouw product kunnen kopen, daalt je ranking en zul je weer opnieuw moeten beginnen.

Om je listing te laten verschijnen moet je deze blijven optimaliseren met een een goede productomschrijving te creëren met alle belangrijke informatie (merk, grootte, aantal, etc.) en deze te vergezellen met duidelijke productfoto’s.

 

In het verkopen via Amazon gaat dus nog aardig wat werk in zitten. Gelukkig kunnen wij je helpen met alles in te regelen en, als je al een listing hebt, te optimaliseren. Weet je nog niet of verkopen via Amazon bij jou past of dat misschien Bol.com toch beter aansluit op jouw wensen? Ook dan kunnen we je helpen met het maken van een analyse van wat het gaat kosten om te verkopen via platformen en wat het potentieel is. Wij denken hoe dan ook graag met je mee! Neem gerust contact met ons op.

Jouw producten via Amazon verkopen? Wij helpen je graag!

Neem contact op