Zet Google Ads in voor jouw Amazon producten

Zet Google Ads in voor jouw Amazon producten

Als verkoper op Amazon heb je het vast wel eens ervaren: je producten worden gewoon niet goed zichtbaar. Om dat op te lossen ben je begonnen met adverteren, alleen komen je advertenties niet verder dan Amazon zelf. Gelukkig hebben wij daar de oplossing voor, namelijk met Google Ads! Natuurlijk zijn wij niet de eersten die dit bedacht hebben, maar toch maken er veel mensen geen gebruik van omdat het niet makkelijk meetbaar is hoe Google Ads je helpt met het verkopen van je producten. Met Amazon attribution komt daar verandering in, en wij laten zien hoe Google Ads in combinatie met Amazon jou helpt je producten te verkopen en zelfs je organische Amazon ranking te verbeteren!

 

Adverteren in Amazon

Zoals we zeiden biedt Amazon verschillende manieren van adverteren aan om je producten beter te verkopen via Amazon. Zowel binnen het Amazon platform als externe platformen van Amazon. Denk bijvoorbeeld aan audio advertenties in Amazon Music en video ads op specifieke Amazon sites. Voor het adverteren binnen het Amazon platform zijn drie verschillende mogelijkheden:

 

Sponsored Products

Met Sponsored Products kun je voor een specifiek keyword je product tonen tussen en naast de zoekresultaten van Amazon.

 

Sponsored Brands

Als je je eigen merk hebt kun je ook gebruik maken van Sponsored Brands. Met Sponsored Brands komen verschillende producten van jouw merk bovenaan de zoekresultaten te staan, inclusief het merk zelf.

 

Sponsored Display Ads

Kies een specifiek product die je laat zien in advertenties binnen en buiten het Amazon platform met Sponsored Display Ads. Alleen mensen met een interesse die aansluit op het product waarmee je adverteert krijgen de advertentie te zien.

 

Het enige nadeel van adverteren via Amazon is dat deze advertenties alleen binnen het eigen platform worden getoond. Je spreekt dus alleen die mensen aan die al op Amazon naar iets op zoek zijn of andere producten van Amazon gebruiken. Eigenlijk wil je daar een stapje voor zijn en mensen die in zoekmachines naar een specifiek product zoeken direct aanspreken. En om dat te doen kun je via Google adverteren!

 

Google Ads

Zoekmachines als Google bieden ontzettend veel mogelijkheden om je producten aan de man te brengen. Om jezelf online zichtbaar te maken is het belangrijk dat je content en techniek op orde zijn, maar ook advertenties kunnen je helpen om meer mensen naar je website of webshop te krijgen.

Met Google Ads kunnen je - zoals de naam al zegt - adverteren in Google. Hierbij richt je je advertenties op specifieke keywords en bied je om ervoor te zorgen dat Google je advertentie ook daadwerkelijk toont. De hoogte van je bod is afhankelijk van verschillende factoren zoals relevantie en techniek van de landingspagina, de eerdere resultaten van je account, de relevantie van je advertentie en je keyword en de click through rate. Vervolgens betaal je - in de meeste gevallen - voor elke klik op je advertentie (de Cost Per Click/CPC).

Ook Google biedt verschillende manieren van adverteren aan, zoals:

  • Search: zoekadvertenties die verschijnen in de zoekresultaten voor specifieke keywords.
  • Display: display ads zijn visuele advertenties die worden getoond op verschillende websites en apps van het Google Ads display network.
  • Shopping: in shopping ads worden producten uit je eigen webshop getoond wanneer iemand hier naar zoekt.
  • Video: een videoadvertentie die voor, tijdens of na een video op YouTube wordt getoond en verspreid over het internet.

 

Google Ads inzetten voor je Amazon producten

Om je producten door meer mensen te laten zien (en te verkopen) kun je dus gebruik maken van Google Ads. Helaas wel alleen van de search ads en niet van shopping ads, aangezien je hiervoor echt je eigen webshop moet hebben.

Desalniettemin zijn search ads een krachtige manier om je Amazon producten aan het publiek te presenteren. Vervolgens zie je met Amazon attribution hoeveel je Google advertenties je opleveren en dat kun je vervolgens weer inzetten om je budgetten beter te verdelen over de verschillende kanalen.

In Google Ads zien je resultaten er zo uit. Je ziet dus niet hoe vaak iemand daadwerkelijk geconverteerd is, maar wel hoeveel mensen je advertentie aangeklikt hebben. Dit komt omdat je conversies in een extern platform niet makkelijk kunt instellen.

 

Google Ads Conversie resultaten

 

Om te achterhalen hoeveel mensen daadwerkelijk iets gekocht hebben gebruik je Amazon Attribution. Hier zie je hoeveel mensen vanuit je Google advertenties geconverteerd zijn.

 

Amazon Attribution

 

En het beste van dit alles? Wij zien zelfs een groei in organische Amazon ranking! Er waren al meerdere Amazon verkopers en adverteerders die beweerden groei te zien in hun organische ranking nadat ze via Google Ads hadden geadverteerd. Ook wij besloten dit op de proef te stellen en zagen producten van een klant van pagina 6 van zoekresultaten naar pagina 2 gaan! Het is natuurlijk geen garantie dat je organische ranking groeit, maar wij raden zeker aan om een keer te testen of Google Ads je hierbij kan helpen.

Natuurlijk is het wel belangrijk dat eerst alles goed ingesteld staat en geoptimaliseerd is binnen Amazon. Want een Amazon listing die niet goed geoptimaliseerd om mensen eenvoudig te laten converteren zal alleen maar geldverspilling zijn wanneer je voor deze listing adverteert. Creëer dus een Amazon listing met een goede, duidelijke productomschrijving die alle belangrijke productinformatie laat zien zoals merk, grootte, aantal, etc. en vergezel deze met duidelijke productfoto’s. Vervolgens kun je deze informatie weer inzetten om je Google advertenties duidelijker te maken en meer Google gebruikers naar je Amazon producten te brengen.

 

Amazon listing

 

Natuurlijk helpen wij je ook graag met het instellen en optimaliseren van je product listing op Amazon en je Google advertenties. Meer weten? Plan dan direct een afspraak hieronder of neem contact met ons op.