Dashboarding met Google Data Studio

Dashboarding met Google Data Studio

Steeds vaker zien we dat dashboards ingezet worden om in één oogopslag inzicht te krijgen in je activiteiten, doelen en resultaten. Om op deze behoefte in te spelen heeft Google een dashboarding tool uitgebracht: Google Data Studio. Hier kun je inzicht krijgen in Google resultaten, maar ook andere producten koppelen zodat je inzicht krijgt in al je online activiteiten. Wil jij aan de slag gaan met dashboarding in Google Data Studio? Lees dan dit blog!

 

Wat is Google Data Studio?

Google Data Studio is dus een gratis tool die je kunt inzetten om overzichtelijke en visuele rapporten te maken. Per rapport kun je vele statistieken laten zien die verschillende databronnen aan elkaar koppelen om te zien hoe deze zich ten opzichte van elkaar verhouden. Vervolgens kun je data op wel 30 verschillende manieren visualiseren: grafieken, tabellen, cirkeldiagrammen of wat jij ook maar handig vindt! 

Naast de verschillende vormen van visualiseren kun je deze ook volledig in je eigen huisstijl weergeven door kleuren aan te passen of je logo toe te voegen. Als je dan eenmaal een eigen rapport hebt gecreëerd kun je deze automatisch als getimede e-mail naar alle geïnteresseerde gebruikers sturen.

 

Google Data Studio met Search Console

 

Waarom Google Data Studio?

Natuurlijk heb je meerdere systemen die je helpen om rapporten te maken. Hier moet je alleen helaas vaak voor betalen of je krijgt beperkte functionaliteiten. Google Data Studio vinden wij een uitgebreid systeem waar je alle nodige systemen aan kunt koppelen en het is ook nog eens gratis. Daarnaast zijn er nog meer voordelen te noemen van Google Data Studio:

 

Overzichtelijk & efficiënt

De rapporten zijn gemakkelijk te lezen, gemakkelijk te delen en goed aanpasbaar. Jij kiest hoe de gegevens gepresenteerd worden: in staafdiagrammen, grafieken, lijngrafieken of iets heel anders. Vervolgens kun je de lettertypen en kleuren wijzigen en het rapport van eigen logo worden voorzien.

Deze rapporten zijn ook dynamisch. Dat betekent als er een update van de gegevensbron is dat de bijgewerkte informatie automatisch wordt weergegeven in rapporten die naar de bron verwijzen. Daarnaast kun je gebruik maken van conditionele opmaak waarbij de lettertype- en achtergrondkleur automatisch worden aangepast als deze voldoen aan bepaalde waardes. Zo maak je bijvoorbeeld sneller onderscheidt tussen data uit verschillende campagnes, of als het aantal bezoeken onder de 100 is kun je deze automatisch rood markeren.

 

Verschillende databronnen

Er kunnen vele verschillende databronnen aan je rapport toegevoegd worden. Naast Google producten als Google Analytics, Google Ads, Google Search Console en YouTube, kun je ook data uit externe systemen toevoegen. Denk bijvoorbeeld aan gegevens uit social media als Facebook, LinkedIn of Instagram of uit CRM pakketten als HubSpot en ActiveCampaign. Door meerdere databronnen te koppelen aan je rapport, krijg jij inzicht in de volledige funnel.

Let wel op: Helaas zijn niet alle externe databronnen gratis te koppelen aan Google Data Studio.

Hoewel wij groot voorstanders zijn van Google Data Studio, heeft dit gratis systeem natuurlijk ook zijn beperkingen. Zo kan deze tool geen ingewikkelde berekeningen doen. Google Data Studio laat eigenlijk in één overzicht de data zien die direct beschikbaar is. Natuurlijk betekent dit niet dat je niks aan Google Data Studio hebt, en blijft het een handige tool om inzicht te krijgen in jouw online resultaten.

 

Starten met Google Data Studio

Nu je weet wat Google Data Studio is en wat het allemaal kan, kun je vast niet wachten om aan de slag te gaan. En dat kan! Wij hebben voor jou zes stappen op een rij gezet om direct aan de slag te gaan:

 

  1. KPI’s bepalen

Als je al een keer in Google Data Studio hebt gekeken, kan de hoeveelheid mogelijkheden en databronnen je misschien wel volledig overdonderen. Daarom is het belangrijk dat je eerst bepaalt wat je wilt laten zien en waar je inzicht in wilt krijgen. Oftewel je moet eerst je doelen en key performance indicators (KPI’s) definiëren.

Zodra je weet wat je doelen zijn en hoe je dit inzichtelijk wilt maken, is het tijd voor de volgende stap.

 

  1. Inloggen en rapport aanmaken

Om van Google Data Studio gebruik te maken heb je een Google account nodig. Als je ook van Google Ads en Google Analytics gebruik maakt dan weet je zeker dat je deze al hebt. Dit account kun je het beste ook voor Google Data Studio gebruiken, zodat je de verbinding maakt met de andere Google producten. 

Nadat je bent ingelogd kun je direct een rapport aanmaken. Je kunt kiezen om helemaal vanuit niks te beginnen of, als je nog niet precies weet waar te beginnen, een template kiezen uit de template galerij. Binnen deze galerij krijg je ook een tutorial template die je alle stappen en mogelijkheden nog eens haarfijn uitlegt. 

 

Google Data Studio Rapport aanmaken

 

  1. Databronnen koppelen

Nadat je een rapport hebt aangemaakt kun je verschillende databronnen verbinden. Als het goed is heb je bij stap 1 al nagedacht over de doelen die je wilde laten zien en welke metrics hier dan bij horen. In deze stap zorg je ervoor dat je de juiste databronnen aan je rapport koppelt, zodat je vanuit hier de data kan combineren en statistieken kunt creëren.

Mocht je toch nog niet helemaal zeker zijn over welke databronnen je wel en niet wilt koppelen, voeg dan alvast Google Analytics toe. Deze komt sowieso wel van pas en je kunt later altijd nog extra databronnen toevoegen door op ‘Add data’ te klikken.

 

Google Data Studio systemen koppelen

 

  1. Rapport opmaken

Je kunt ervoor kiezen om alle statistieken op één pagina te plaatsen, maar je kunt ook een voorblad toevoegen met je eigen huisstijl. Vervolgens kun je door op ‘Add page’ te klikken een nieuwe pagina toevoegen. Ook handig als je alle bij elkaar behorende data op één losse pagina wilt hebben en zo de verschillende pagina’s bij elkaar de gehele klantreis weergeeft.

Door op ‘Theme and layout’ te klikken kun je je eigen huisstijl kleuren en lettertypes toevoegen aan het rapport, zodat statistieken automatisch in deze kleur worden getoond.

 

  1. Dashboard maken

Nu je alles ingesteld hebt ben je klaar om aan de slag te gaan! Voeg statistieken toe en vorm het rapport volledig naar wat voor jou nuttig is om te zien en efficiënt werkt. Wij voegen altijd eerst de date range van het rapport toe, zodat ontvangers van het rapport direct kunnen zien waar het om gaat. Vervolgens zullen alle statistieken die je hierna toevoegt automatisch dezelfde date range hebben.

Google Data Studio Dashboard aanmaken

 

  1. Delen maar!

Nadat je het rapport hebt gemaakt kun je deze delen met mensen uit jouw team, het management, je klant of iemand anders. Je kunt ervoor kiezen om het rapport automatisch dagelijks, elke werkdag, wekelijks of maandelijks te versturen naar de gekozen personen. Hier hoef je dus zelf niks meer aan te doen en iedereen krijgt direct de nodige resultaten te zien!

Hulp nodig? Wij helpen je graag met het instellen en opmaken van jouw Google Data Studio dashboard of het koppelen ervan aan andere systemen. Met onze Vlince aanpak bepalen we eerst je doelen en strategie, vertalen we deze naar de nodige (online) middelen en vervolgens kijken we in hoeverre wij de gedefinieerde doelen behaald hebben. En Google Data Studio is een ideale tool om je te helpen bij deze laatste stap! Meer weten? Neem gerust contact met ons op.

 

Aan de slag met Google Data Studio? Wij helpen je graag!

Neem contact op